ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ THE CARYATIDS

ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ THE CARYATIDS
ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ

THE CARYATIDS Στην ελληνική τέχνη οι παλιότερες Καρυάτιδες απαντούν σε μαρμάρινα περιρραντήρια τέλη 7ου αι. π.Χ. δηλαδή σκεύη σε μορφή λεκάνης που αφιερώνονται σε ιερά.

Οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια τούς ελεύθερα

Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ ΦΕΙΔΙΑ ΤΟΥ ΙΚΤΙΝΟΥ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ΠΟΥ ΚΑΛΑ ΞΕΡΕΙ ΝΑ ΚΡΑΤΑ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ ΤΟ —ΤΟ ΥΠΕΡΤΑΤΟ ΚΑΛΛΟΣ—ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΚΟΡΩΝ ΚΑΡΥΑΤΙΔΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ ΤΟΥ ΔΟΞΑΣΜΕΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ NEW PHOTO ORIGINAL-BILL

ΑΝΑΦΟΡΑ—ΚΥΡΙΟΙ ΛΟΡΔΟΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ Η ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΗ ΚΑΡΥΑΤΙΣ ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΧΕΤΕ ΠΑΡΕΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΓΓΛΟΣΑΞΟΝΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΜΑΧΟΥ ΠΟΥ ΕΔΩΣΕ ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΔΗΜΗΟΥΡΓΗΣΕΙ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΕΣΑΣ ΝΑ ΑΦΗΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΑΣ ΚΟΡΗ ΚΑΡΥΑΤΙΣ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙ ΠΙΣΩ ΣΤΑ ΠΑΤΡΙΑ ΕΔΑΦΗ ΤΗΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΜΕ ΑΝΟΙΧΤΕΣ ΑΓΚΑΛΕΣ ΟΙ 5 ΑΔΕΛΦΕΣ ΤΗΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑΣΟΥΝ ΔΙΟΤΙ Ο Ο ΠΟΝΟΣ Ο ΑΔΕΛΦΙΚΟΣ ΕΙΝΑΙ ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ ΚΑΙ ΒΑΡΥΣ

Ο <<GREEK BILL>> είναι ΕΔΩ μπροστά στην ΛΑΜΨΗ του ΥΠΕΡΤΑΤΟΥ ΚΑΛΛΟΥΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΘΗΝΑΙΑΣ ΚΟΡΗΣ η οποία ΘΑΥΜΑΖΕΤΑΙ μπροστά στα μάτια των 6 ΚΑΡΥΑΤΙΔΩΝ του ΕΡΕΧΘΕΙΟΥ οι οποίες παρουσιάζονται στην κλασική μορφή τούς ντυμένες με απλούς να κολακευτικούς πέπλους και χιτώνες. Οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια τούς ελεύθερα ενώ το βάρος στηρίζεται απλά και ανάλαφρα με το κεφάλι. Έχουν ευθύγραμμη και λυγερή κορμοστασιά και τα πόδια η κλειστά η το δεξί η το αριστερό πόδι ελαφριά εμπρός χωρίς να βαδίζει. Τα χέρια είναι στο πλάι και προς τα κάτω ενώ μερικές φορές στο ένα χέρι κρατούν ένα ΑΦΙΕΡΩΜΑ όπως το ΚΑΛΛΟΣ της ΑΘΗΝΑΙΑΣ ΚΟΡΗΣ που με ένα γλυκύτατο χαμόγελο κρατά στο χέρι της ένα ΑΦΙΕΡΩΜΑ εκεί που το έχει ταμένο σε κάποια ελληνική θεϊκή μορφή και η οποία μας απαγγέλλει το εξής βραβευμένο ΠΟΙΗΜΑ της ΒΑΣΩΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ.

καρυάτιδες ακρόπολη
THE CARYATIDS

Βραβευμένο ΠΟΙΗΜΑ της ΒΑΣΩΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ THE CARYATIDS

ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ THE CARYATIDS

Τού θρήνου της ψυχρή πνοή σκορπά.

Τη δίψα της σβήνει με λυγμούς,

παλεύει χρόνια με λαβύρινθους χρησμούς.

Ύμνο πικρής σιωπής στα πέτρινα της χείλη,

φτερά ζητά από τον Ίκαρο να στείλει…. Πέντε ανάσες λάβα να νικήσουν τα σημάδια,

στου φεγγαριού τη δύση σιγοκλαίνε οι Κόρες

και στοχάζονται μονάχα τον Δούρειο Ίππο

που θα λύσει της Καρυάτιδας τα μάγια.

Στην αδερφή τους ξενυχτούν τα παγωμένα βράδια

πάνω σε θρόνο σκοτεινό, στου μισεμού τα χνάρια.

Πάλλευκο χύνεται το μάρμαρο στους παρθενικούς βοστρύχους,

ερωτοτροπώντας με της μοίρας τους σπασμένους κρίκους.

«Πυθία, οι Καρυάτιδες έρχονται να προσφέρουν

πολύτιμο ανάθημα, τη γνώση σου γυρεύουν.

Την αδερφή τους που πονά και ο φόβος ταλανίζει,

τις θάλασσες και τα βουνά βοήθα να διασχίσει».

Άγγιγμα θείο η Αθηνά με το λαμπρό της χέρι

τις Κόρες τις μονάκριβες μες το Μαντείο φέρνει.

«Πυθία, δώσε μας χρησμό φαέσφορο, απαύγασμα σοφίας,

απ΄ το άδυτο θυμίαμα φωτόλουσμα αλήθειας…».

«Με την απόρθητη λάμψη των άστρων του Μαντείου,

και την ανέσπερη φλόγα της δόξας του Μνημείου,

θα πάψει να είναι η Κόρη φυλακισμένη νοσταλγός,

όταν ξυπνήσει της Ελλάδας το αμείλικτο Φως».

Η ιστορία των Καρυατίδων συνεχίζεται ως τη ρωμαϊκή περίοδο

και συνεχίζω την περιγραφή οι δίπλες στα ρούχα τους εναρμονίζουν με τα αυλάκια των κιόνων κάνουν όμως παραλλαγές καθώς ακολουθούν τις καμπύλες του σώματος.Οι καρυάτιδες ήταν επιφανειακά ζωγραφισμένες στην Αρχαία εποχή αλλά τα χρώματα χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου πάνω από τα κορμιά τους.

O αρχιτέκτονας της εποχής του Αυγούστου Βιτρούβιος (περ. 25 π.Χ.) μιλά για τις Καρυάτιδες που σηκώνουν φορτία αρχιτεκτονημάτων (Ι, 1,5). Eρμηνεύει όμως τα ενταγμένα σε οικοδομήματα αυτά αγάλματα ως γυναίκες της λακωνικής πόλης των Καρυών, οι οποίες ήταν καταδικασμένες σε αιώνια δουλεία επειδή η πόλη τους είχε μηδίσει κατά τους περσικούς πολέμους. Σύμφωνα με άλλες πηγές ωστόσο Καρυάτιδες ήταν οι παρθένες των Καρυών που έπαιρναν μέρος σε τελετουργικούς χορούς προς τιμήν της Αρτέμιδος Καρυάτιδος. Κατ’ επέκταση Καρυάτιδες ονομάζονται και άλλες ανάλογες μορφές που χορεύουν, ταυτόχρονα όμως και μορφές που βαστάζουν κάποια αρχιτεκτονική κατασκευή. Οπως δείχνουν τα έργα τέχνης, οι δύο πράξεις, χορός και στήριξη αρχιτεκτονημάτων, μπορεί να συνυπάρχουν.

Σύμβολα ιερότητας THE CARYATIDS

Στην ελληνική τέχνη οι παλιότερες Καρυάτιδες απαντούν σε μαρμάρινα περιρραντήρια (τέλη 7ου αι. π.Χ.), δηλαδή σκεύη σε μορφή λεκάνης που αφιερώνονται σε ιερά. Στο β’ μισό του 6ου αι. οι αρχιτέκτονες εκμεταλλεύτηκαν τον χαρακτηριστικό αυτόν τύπο των γυναικών που βαστάζουν τοποθετώντας τις στη θέση κιόνων, όπως λ.χ. στο κομψό ναόσχημο κτίριο που έχτισαν στο ιερό των Δελφών οι Σίφνιοι ως θησαυρό (κτίριο για τη φύλαξη πολύτιμων αναθημάτων) λίγο πριν από το 525 π.Χ. Στην πρόσοψή του δύο αγάλματα αρχαϊκών κορών εξαίρετης παριανής τέχνης φέρουν στην κεφαλή τους το επιστύλιο υπηρετώντας με τον τρόπο αυτό τη θεότητα. Όχι πολύ διαφορετικό είναι το νόημα των Κορών/Καρυατίδων του Ερεχθείου έναν περίπου αιώνα αργότερα (416 π.Χ.). Και αυτές βαστάζουν το επιστύλιο με τον ίδιο τρόπο και εντάσσονται επίσης σε ένα ιερό κτίσμα, στη νότια πρόσταση του Ερεχθείου, πάνω από τον τάφο του Κέκροπα, του πανάρχαιου χθόνιου ήρωα των Αθηνών. Τώρα οι έξι κόρες αποδίδονται στο σύγχρονό τους μεταπαρθενώνειο στυλ, αν και διατηρούν κάποια παλαιικά χαρακτηριστικά: τους σπειροειδείς πλοκάμους των μαλλιών και το ανασήκωμα του ενδύματος (πέπλου) με το ένα χέρι. Στο άλλο χέρι κρατούσαν σπονδικές φιάλες, σκεύη θυσίας. Πρόκειται δηλαδή για νεαρές Αθηναίες που θυσιάζουν προσφέροντας υπηρεσία στον ήρωα.

Στο β’ μισό του 4ου αι. π.Χ. εισάγεται το μοτίβο της Καρυάτιδας η οποία στηρίζει με το κεφάλι και ταυτόχρονα με το ένα ανυψωμένο χέρι που στρέφει την παλάμη προς τα επάνω, όπως λ.χ. οι περίφημες χορεύτριες των Δελφών που βάσταζαν με το ένα τους χέρι τον δελφικό τρίποδα και οι λίγο μεταγενέστερες Καρυάτιδες στον θρακικό τάφο στο Σβέσταρι της Βουλγαρίας. Ομοιες είναι και οι μικρογραφικές Καρυάτιδες από τον θρόνο στον λεγόμενο τάφο της Ευρυδίκης στη Βεργίνα, αλλά και οι νέες Καρυάτιδες της Αμφίπολης. THE CARYATIDS AMPHIPOLIS

Η ιστορία των Καρυατίδων συνεχίζεται ως τη ρωμαϊκή περίοδο, στην οποία εντάσσονται λ.χ. οι εντυπωσιακές κολοσσιαίες Κόρες από τα Μικρά Προπύλαια της Ελευσίνας. Οι δύο μορφές φέρουν στο κεφάλι, κρατώντας την με τα δύο χέρια, κυλινδρική κίστη με τα ιερά σύμβολα της Ελευσίνας. Και αυτές βρίσκονται επομένως στην υπηρεσία των Ελευσινιακών θεοτήτων Δήμητρας και Κόρης, συνεχίζοντας από νοηματική άποψη την παλιά παράδοση. Ένα πλήθος άλλων παραδειγμάτων τέτοιων μορφών γνωρίζουμε από όλες τις περιοχές του ελληνικού κόσμου και κατόπιν της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και συνδέονται με ιερά κτίσματα, ηρώα, τάφους, ακόμη και με θεατρικά οικοδομήματα. Σε ό,τι αφορά τα μορφολογικά χαρακτηριστικά τους υπάρχει μεγάλη ποικιλία ανάλογα με την εποχή. Ο ρόλος τους σε αυτά είναι άλλοτε λειτουργικός, βαστάζουν δηλαδή το επιστύλιο, και άλλοτε στέκονται ως ανάγλυφες μορφές μπροστά σε δομικά στοιχεία του αρχιτεκτονήματος, π.χ. πεσσούς, δίνοντας την εντύπωση με τη συμβολική κίνηση των χεριών τους ότι βαστάζουν το οικοδόμημα. THE CARYATIDS

Κομψές και περίτεχνες THE CARYATIDS

THE CARYATIDS
THE CARYATIDS
Τέχνη της αρχαϊκής εποχής

Κοινό χαρακτηριστικό της πλειονότητας των Καρυατίδων σε όλες τις εποχές είναι τα στοιχεία που δανείζονται από την τέχνη της αρχαϊκής εποχής στα ενδύματα, στις κομμώσεις, στην κίνηση του χεριού που ανασύρει τις πτυχές, αλλά και στην εν γένει στάση. Πρόκειται δηλαδή για αρχαϊστικά έργα που υιοθετούν σκόπιμα παλαιικά στοιχεία και είναι αγαπητά από τον 5ο αι. π.Χ. έως και τον 3ο αι. μ.Χ. Σε αυτό το στυλ αποδίδονται και οι Καρυάτιδες τις Αμφίπολης αποτελώντας ένα πολύ χαρακτηριστικό πρώιμο παράδειγμα Καρυατίδων αυτής της κατηγορίας που θα έχει μεγάλη συνέχεια. Για ποιο λόγο οι καλλιτέχνες δημιουργούν τέτοιες μορφές, κομψές και περίτεχνες αλλά και με έντονη επιτήδευση, που ξεχωρίζουν σημαντικά από τις άλλες σύγχρονές τους δημιουργίες;

Η απάντηση πρέπει να αναζητηθεί στη λειτουργία τους, γιατί σημειωτέον η αρχαία τέχνη δεν είναι ποτέ διακοσμητική με τη σημερινή σημασία του όρου. Οι παναθηναϊκοί αμφορείς, τα έπαθλα δηλαδή των παναθηναϊκών αγώνων στη μεγάλη γιορτή της Αθήνας, που κατασκευάζονται ακόμη και στην κλασική εποχή με τον μελανόμορφο, δηλαδή τον αρχαϊκό ρυθμό, και εικονίζουν την Αθηνά με τα αρχαϊκά της χαρακτηριστικά, μπορούν να μας δώσουν την απάντηση. Η διατήρηση του παλαιού, του παραδοσιακού, επιδιώκεται σκόπιμα, γιατί αυτό είναι σεβάσμιο και τονίζει την ιερότητα ενός θεσμού, μιας μορφής ή ενός τόπου. Την ιερότητα του τόπου που κοσμούν υπογραμμίζουν συνεπώς και οι Καρυάτιδες που τίθενται συμβολικά στην υπηρεσία ενός ανώτερου όντος: θεού, ήρωα ή νεκρού.

Τέλος σάς ευχαριστώ και σάς εύχομαι καλή ημέρα και καλή εβδομάδα να έχετε 🙋‍♂️.

<<BILL>> (6) Facebook

Ευχαριστούμε τον Βασίλη Σερέτη για τα όμορφα άρθρα Thermaikos Portal THE CARYATIDS

admin

Τοπικός οδηγός επιχειρηματικότητας Δήμου Θερμαϊκού