Tomb III Makedonia Μακεδονικός Τάφος ΙΙΙ στον Άγιο Αθανάσιο
Tomb III Makedonia Ονομάζεται απλά Μακεδονικός Τάφος ΙΙΙ και είναι αγνώστου νεκρού, ενός υψηλόβαθμου Μακεδόνα, ενός στρατηγού εταίρου του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Αξιωματούχοι του μακεδονικού στρατού
Τα ευρήματα και τα στοιχεία του οπλισμού και της ενδυμασίας τους, ιδιαίτερα οι μακεδονικές ασπίδες και το χαρακτηριστικό κάλυμμα της κεφαλής, δηλώνουν, ότι πρόκειται για αξιωματούχους του μακεδονικού στρατού και, επομένως, για μια σκηνή, που διαδραματίζεται , στην γη της Μακεδονίας
Μακεδονικός Τάφος ΙΙΙ υψηλόβαθμου Μακεδόνα στρατηγού εταίρου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως δηλώνει και ο σιδερένιος οπλισμός του. Το όνομα του οποίου δεν θα το μάθουμε ποτέ, ωστόσο είναι μοναδικός, από τις τοιχογραφίες με εκπληκτικά χρώματα, που έχουν διατηρηθεί σε εξαίρετη κατάσταση.
Ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής Tomb III Makedonia
Η χρονολόγηση της ταφής, ύστερα από την τελετουργική καύση του νεκρού, αναφέρεται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αι. π.Χ. Ο μακεδονικός τάφος στον Άγιο Αθανάσιο, που είναι επισκέψιμος και εντυπωσιάζει με τις εκπληκτικές τοιχογραφίες και τα ολοζώντανα χρώματα, έρχεται να προσθέσει μετά τους τάφους των Λευκαδίων και τις συγκλονιστικές ανακαλύψεις της Βεργίνας, ένα ουσιαστικό κεφάλαιο στην ιστορία της ελληνικής ζωγραφικής.
Εκτεταμένη ανασκαφική έρευνα
Την άνοιξη του 1994 η ΙΣΤ’ Εφορεία Αρχαιοτήτων πραγματοποίησε εκτεταμένη ανασκαφική έρευνα στον μεγάλο τύμβο που υψώνεται στο ανατολικό όριο του Δήμου Αγ. Αθανασίου, 20 χλμ. δυτικά της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο, δίπλα σχεδόν σε έναν μακεδονικό τάφο με ιωνική πρόσοψη.
Τριγωνικό αέτωμα που κοσμούν μυθικοί γρύπες
Στην πρόσοψη του τάφου έχει το τριγωνικό αέτωμα που κοσμούν μυθικοί γρύπες με ολόχρυσα φτερά, ακολουθούν βαθυκύανα τρίγλυφα και λευκές μετόπες, ενώ στη στενή ζωφόρο επάνω από το θυραίο άνοιγμα ξετυλίγεται μια σκηνή συμποσίου, τόσο οικεία από διάφορες φιλολογικές μαρτυρίες ή την αγγειογραφία, αλλά για πρώτη φορά τόσο ζωντανά μπροστά στα μάτια των επισκεπτών. Στο κέντρο εικονίζονται έξι στεφανωμένοι συμποσιαστές, ξαπλωμένοι σε ανάκλιντρα, να απολαμβάνουν τα εδέσματα και τη μουσική της κιθάρας και του δίαυλου, που παίζουν νεαρές γυναίκες, ενώ πεζοί και έφιπποι άνδρες σπεύδουν να ενωθούν μαζί τους.
Άλλοι οπλίτες, ντυμένοι με τη μακεδονική ενδυμασία, ακουμπώντας στα δόρατα και στις χαρακτηριστικές λαμπρές ασπίδες, παρακολουθούν ήρεμα τη σκηνή. Συγκλονιστική είναι η παράσταση των δύο ολόσωμων μορφών νέων, που τυλιγμένοι στις μακριές χλαμύδες, γεμάτοι θλίψη, στέκουν σιωπηλοί δίπλα στην είσοδο του τάφου, αιώνιοι φρουροί του νεκρού συμπολεμιστή τους. Πρόκειται αναμφίβολα για τον τάφο ενός επιφανούς Μακεδόνα στρατιωτικού, όπως υποδηλώνουν και τα υπολείμματα του πραγματικού οπλισμού, που βρέθηκαν στο σχεδόν κατεστραμμένο από τους αρχαιοκάπηλους θάλαμο.
Η σπουδαιότητα Μακεδονικού τάφου
Ενδεχομένως μέχρι σήμερα, τόσο από το ευρύ κοινό όσο και από επίσημους φορείς, τοπικούς και ευρύτερους, να μην έχει γίνει αντιληπτή η σπουδαιότητα του εν λόγω μακεδονικού τάφου και να υποβαθμίζεται η παρουσία του και κατ’ επέκταση η αναγκαιότητας της συνέχισης των εργασιών ανάδειξής του..